MDM brengt Nederlandse bedrijven naar Italie

Het advocatenkantoor– met een omzet van € 2.5M, heeft kantoren in Milaan en Florence.
De focus ligt voornamelijk op transport en logistiek. Een Russische advocaat sluit waarschijnlijk aan in 2017.

Vijf partners in Milaan, één in Florence en een omzet van of 2.5 miljoen Euro: dat zijn de belangrijkste statistieken van Mdm, advocaten en belastingadviseurs gespecialiseerd in internationaal zakendoen. De belangrijkste markt is de Nederlandse, via deze weg komen de meeste cliënten binnen. Het kantoor is aangesloten bij de Italiaanse Kamer van Koophandel in Nederland (Amsterdam), werkt samen met het Nederlandse consulaat en ministerie van buitenlandse zaken en is in contact met vele Nederlandse handelsorganisaties.
Mdm was opgericht in 1999 door een groep advocaten en belastingadviseurs. Na verloop van tijd sloot een team zich aan, bestaande uit administratieadviseurs en een netwerk van externe medewerkers (notarissen, consultants, etc.).
“Ons doel is het assisteren van onze cliënten – buitenlandse kleine en middelgrote bedrijven – met een ‘turn key’ pakket aan diensten bestaande uit alles wat nodig is om zaken te doen in Italië, advocatuur, administratief- en fiscaal advies”, legt Marco Trabucchi (accountant) uit.

Scenario

De Nederlandse export naar Italië bedraagt 17.5 miljard Euro per jaar. Het land is het meest actief in chemie, industriële machinebouw, oliederivaten en logistiek. Nederland is ook een belangrijke markt voor consumenten die Italiaanse etenswaren en design weten te waarderen. Mdm weet dit als geen ander, nadat zij heeft zorggedragen voor de juridische en fiscale belangen van het Nederlandse paviljoen op de Expo 2015. Met zowel Nederlandse cliënten, als cliënten uit verschillende andere landen, gebruikt Mdm dezelfde methodiek: de nadruk leggen op communicatie, begrip krijgen van de bedrijfsculturen en de eigenaardigheden van Italië duidelijk overbrengen.
“Het is belangrijk om te focussen op hoe bedrijven van verschillende nationaliteiten werken”, zegt advocaat Johan de Flines. “Bijvoorbeeld, we ervaren hoe formeel Britse cliënten zijn, maar we weten ook dat Nederlanders en Zweden het juist erg waarderen om direct te zijn in communicatie, daarom houden wij rekening met dit soort eigenschappen en gewoontes, zowel in rechtszaken als bij het opstellen van contracten”.
Voor Mdm’s partners is het vaak een uitdaging om aan internationale cliënten de complexiteit van Italiaanse belastingwetgeving uit te leggen en de bureaucratie, en vooral met Noord Europese cliënten, de traagheid en de eindeloze stroom aan documenten. Zodra een rechtszaak op gang komt, kan het nog jaren kan duren om het op te lossen, dat uitleggen leidt vaak tot ongeloof.
“Om rechtszaken te voorkomen stellen we altijd voor om met onze hulp een onderzoek te doen naar de bedrijfstak voordat een bedrijf zaken gaat doen in dit land; dit kan bestaan uit markt onderzoek, concurrentie analyse en trend analyse van de bedrijfstak”, voegt de Flines toe.

FOCUS

Een specifieke expertise die het kantoor heeft ontwikkeld is het assisteren van bedrijven in de transport en logistiek bij het oplossen van problemen gerelateerd aan Internationaal vervoer (diefstal, schade, vertragingen bij de grenzen, ongelukken, etc.). “Wij zijn zeer bedreven op dit gebied, zowel in Italië als in het buitenland, onder andere doordat Mdm lid is van Dbla (Dutch Business Lawyers Abroad), een juristen netwerk gevormd door Nederlandse advocaten die in 14 verschillende landen opereren en focussen op internationale zaken”, legt de Flines uit.

Maar transport en logistiek is niet de enige bedrijfstak waar Mdm zich op richt. Het kantoor levert ook diensten aan de grondstoffen sector en aan bedrijven die experimenteren met nieuwe technologieën om methaan te extraheren en diervoeding te maken d.m.v. het kweken van algen. Naar aanleiding van het Schengen spoorvervoer verdrag, richt Mdm zich ook op de Russische markt en is van plan om een Russische advocaat toe te voegen aan haar team in 2017.

"We hebben Koreaans, Canadese en vooral Noord-Europese klanten en we kunnen gerust zeggen dat 90 procent van ons werk op internationaal niveau plaatsvindt, maar in tegenstelling tot andere kantoren handelen wij rechtstreeks de problemen van de klant af zonder een bureau in het buitenland", concludeert Trabucchi.